Zoekwoorden onderzoek is de sleutel tot winnende SEO!

media | music | audio

zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is de sleutel tot winnende SEO!

Zoekwoorden onderzoek als de sleutel tot een winnende SEO aanpak

‘Keyword analyse’, of in goed Nederlands ‘zoekwoorden onderzoek’ hoort een absolute prioriteit te zijn voordat er SEO, SEA, remarketing of welke online marketingvorm dan ook gaat plaatsvinden.

Natuurlijk wil je met je website of blog snel op pagina 1 te vinden zijn in Google of BING. En een AdWords campagne kan daar weliswaar per direct voor zorgen. Maar zelfs al heb je een online marketing campagne door een pro laten opzetten, dan nog snoept Google of BING op die manier een behoorlijk stuk van je marge weg. En dat is zonde.

Maar SEO (Search Engine Optimization) is zo lastig, en langzaam, hoor ik je zeggen? Niet als je deze stappen volgt. Het is een serieus traject, dat is waar. Maar het is een essentieel proces als je je business online echt wilt leren kennen en stapsgewijs wilt groeien naar een duurzaam en onderscheidend business model. Bovendien kan ik je snel helpen met de 1op1 SEO-SEA training, daar kan ik je de volgende winnende aanpak in een 1 op 1 situatie laten zien.

Een zoekwoorden onderzoek is goed voor je:

  1. SEO of zoekmachine optimalisatie;
    Je optimaliseert de vindbaarheid van de website of blog bij de zoekmachines.
  2. Productontwikkeling;
    Naar welke producten of diensten wordt ook echt gezocht? Geef mensen dan ook wat ze werkelijk willen en/of zoeken!
  3. Social media;
    Als je wéét welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken voor je inbound links op de socials, zal de respons exploderen.

Dit zijn de stappen van een zoekwoorden onderzoek in het kort. De gebruikte tools zijn erbij vermeld, de meesten zijn gratis:

Stap 1

Verzamel relevante zoekwoorden:

  • eerst short-tail zoektermen (hooguit 2 woorden)
  • bepaal het zoekvolume
  • bepaal het concurrentieveld
  • verdeel alles in categorieën in een Excel sheet

Gebruik voor het meten oa deze tools:
Google Analytics / Google Ads / Google Search Console
Google Trends / Google Zoekwoordplanner
Google “Zoekopdrachten gerelateerd aan”
Concurrentie onderzoek met Google commando “allintitle:” of “All In Scraper”
De concurrentie bekijk je met Google commando: “site:”
en met “disable all styles” optie in oa Chrome Webdeveloper  

Stap 2

Genereer zoekterm variaties:

  • gebruik de short-tail zoektermen als basis en varieer
  • bepaal het zoekvolume en voeg de relevante termen toe aan de sheet

Gebruik voor het genereren oa deze tools:
Keywordtool.io
MergeWords.com

Stap 3

Bereken deze indexen per zoekterm:

  • de KEI scoringskans (zoekvolume / competitie)
  • de Opportunity Index (KEI * zoekvolume)
  • Google ranking

Gebruik voor de ranking oa deze tools:
Google
Rank Checker (SEOBook.com)
SEORankMonitor.com

Stap 4

Sorteer op Opportunity Index:

  • Geef vanaf een OI > 100 elke zoekterm een pagina
  • Produceer geoptimaliseerde pagina’s per zoekterm
  • Verdeel de zoektermen over SEO en SEA aanpak.

Gebruik voor het optimaliseren oa deze tools:
Yoast SEO plugin voor WordPress

Dit proces geeft een degelijke basis om online marketing plannen mee te smeden. Bovendien geeft het een unieke kijk op kansrijke zoekwoorden.

Al met al is een goed zoekwoorden onderzoek een bewerkelijk maar duurzaam proces dat absoluut de winnende zoekwoorden naar boven haalt. Deze methode heeft zich al ruim bewezen en daarom zijn al onze klanten goed vindbaar op internet.

Uiteraard wil ik dit klusje graag klaren voor je. Of wil je het zelf doen en heb je interesse in mijn SEO-SEA trainingen? Neem dan gerust contact op voor een snelle offerte.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail