SEO teksten, moet ik nog ergens rekening mee houden?

media | music | audio

SEO teksten

SEO teksten, moet ik nog ergens rekening mee houden?

SEO teksten schrijven: de ultieme checklist!

Tekst is zowat het belangrijkste onderdeel van SEO. Goeie SEO teksten schrijven is niet heel eenvoudig. Maar met deze checklist lukt het wel.

Wie kent het niet?

Heb je enorm je best gedaan op een goede tekst voor je website, leest niemand hem. Nou ja, een paar Likes op Facebook en een Retweet van een goede vriend, maar dat was hem dan.

Zonde, zonde, zonde! Van je tijd, je inspanningen en je tekst. Kan dat niet anders? Gelukkig wel en het is makkelijker dan je denkt.

In deze blogpost laat ik je zien hoe je SEO teksten optimaliseert voor zoekmachines. 20 SEO tips om hoog te scoren bij de zoekresultaten!

1. Goede SEO teksten schrijven: bepaal eerst je doel en doelgroep

Het schrijven van een goede SEO-tekst begint bij het bepalen van je doelgroep. Schrijf bij voorkeur voor 1 persoon en maak het zo persoonlijk mogelijk. Dan voelt de lezer zich echt aangesproken. Dus schrijf bijvoorbeeld alsof je een mail stuurt naar een goeie vriend.

Je zult zien dat het werkt. Bezoekers blijven langer op de pagina en je krijgt meer reacties.

2. Goede SEO teksten schrijven: bepaal het doel van de pagina

Je schrijft je SEO teksten voor een bepaalde pagina op je website. Wat wil je dat een bezoeker op die pagina doet? Moet hij:

  • Iets kopen?
  • Iets downloaden?
  • Zich aanmelden voor je nieuwsbrief?
  • Connecten via Social Media?
  • Het antwoord op zijn vraag vinden?

Wat je ook wilt dat hij of zij doet, maak dat zo makkelijk mogelijk! Hou daarom altijd deze stelregel in het achterhoofd voor je een tekst gaat schrijven:

Wat wil je bij wie bereiken, en hoe pak je dat aan?

Controleer na het schrijven je tekst op doelgerichtheid en wees streng; internetters zijn lui en ongeduldig. Het is jouw taak om hun aandacht te grijpen en die vast te houden.

3. Goede SEO teksten schrijven: bepaal de juiste zoekwoorden voor je gaat SEO-schrijven

Internetters zoeken meestal met 2 à 3 woorden. Liefst 70% van hen kijkt vervolgens niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten.

Wil je hoger scoren in Google, optimaliseer dan je SEO teksten door er belangrijke zoekwoorden en -zinnen in te schrijven. Een zoekterm kan uit 1 woord (‘vakantie’) of meerdere woorden (‘vakantiehuis huren Ibiza’) bestaan.

Populariteit van zoekwoorden kun je uit mijn artikel ‘Zoekwoorden onderzoek is de sleutel tot winnende SEO!‘ halen.

Terug naar dit artikel; voor de juiste focus in je SEO teksten kies je 1 combinatie van 2 of 3 belangrijke zoekwoorden, je ‘focustrefwoord’! Hier bijvoorbeeld ‘vakantiehuis huren Ibiza’.

De volgende stap is het strategisch in de tekst verwerken van dit ‘focustrefwoord’. Op die manier ziet Google dat jij biedt wat mensen zoeken. Het gevolg: je komt in aanmerking voor een plek hoog bij de zoekresultaten.

> Een ideaal hulpmiddel hierbij is de Yoast SEO plugin voor WordPress sites. Maar hieronder vind je alvast de essentie voor je perfecte artikel.

4. Goede SEO teksten schrijven: schrijf je belangrijkste zoekterm in de SEO-titel

Je artikel bestaat uit een aantal onderdelen. Te beginnen bij een titel. Vaak kun je tegenwoordig een aparte SEO-titel opgeven. Dit hoeft niet, maar het mag wel en Google toont de titel bij de zoekresultaten.

Een goede titel voor sterke SEO teksten begint met je belangrijkste zoekwoord en nodigt uit tot doorklikken. Als veel mensen op jouw zoekresultaat klikken beloont Google dit met een hogere positie. Je bent kennelijk waardevol.

Je SEO-titel mag 521 pixels lang zijn. Gebruik je WordPress dan kun je dat eenvoudig controleren met de Yoast SEO-plugin.

5. Goede SEO teksten schrijven: bedenk een pakkende meta-omschrijving

Je SEO-titel en meta-omschrijving zijn onafscheidelijk, ze horen bij elkaar. Bij de zoekresultaten in Google zie je altijd de titel, de URL en een korte omschrijving. Dit is de meta-omschrijving.

De meta-omschrijving is indirect belangrijk bij het schrijven van goeie SEO teksten. Hij telt niet direct mee voor een betere vindbaarheid, maar aangezien je respons omhoog zal gaan werkt dit wel degelijk positief door. Schrijf je meta-omschrijving daarom als een advertentie en verleid lezers.

Verwerk in je meta-omschrijving – als dat kan – je belangrijkste zoekterm. Als iemand met deze woorden in Google zoekt en als ze in je omschrijving staan, dan laat Google ze dikgedrukt zien. Een bezoeker klikt dan dus ook eerder.

6. Goede SEO teksten schrijven: gebruik een zoekmachinevriendelijke url

Zoekmachines houden van eenvoud. Wie niet?

Als een zoekmachine de onderstaande link ziet snapt hij er weinig van:

http://www.website.nl/categorie-4/node-1532/123566_4721.asp

Het volgende daarentegen is glashelder:

http://www.ibiza.nl/vakantiehuizen/huur/2017.html

Hoe simpeler en logischer je website is ingedeeld, hoe fijner zoekmachines het vinden. Maak daarom altijd een zoekmachinevriendelijke url en plaats na de laatste / (slash), max 3 woorden. Uit onderzoek blijkt dat dit het beste werkt.

7. Goede SEO teksten schrijven: breid je titel uit

Veel mensen zoeken met de woorden ‘SEO Handleiding’. Op deze combinatie is het lastig om plek 1 in Google te bemachtigen. Er zoeken echter ook mensen op ‘Gratis SEO Handleiding’ en op die combinatie is de concurrentie dan weer een stuk kleiner.

Woorden die je toevoegt aan je voornaamste zoekterm heten modifiers. Bekende voorbeelden zijn:

  • Gratis
  • Info
  • Jaartallen
  • Tips
  • Ervaringen
  • Handleiding etc

Kun je dit soort woorden bedenken? Voeg ze dan zeker toe, want het levert extra bezoekers op.

Tip. Het Amerikaanse marketingbedrijf Hubspot onderzocht onlangs tienduizenden titels. Opvallend was dat brackets goed scoorden, zoals:

  • [Interview]
  • [Video]
  • [Case-study]
  • [Infographic]

Met deze toevoeging weten mensen wat ze kunnen verwachten, en kennelijk klikken ze dan eerder. Misschien kun je er wat mee.

Hubspot-blogtitel

Een typische Hubspot-titel.

8. Goede SEO teksten schrijven: maak je titel op als H1

Zoekmachines houden van hiërarchie en eenvoud. Maak daarom je paginatitel op als kop 1, de eerste tussenkop als kop 2, de derde als kop 3 enz.

In HTML maak je koppen op als Headings. De paginatitel is meestal een H1. Headings 2 t/m 6 kun je als het goed is zelf opmaken.

Opmerking. Zijn je headings dan véél te groot? Dan kun je de lettergrootte meestal in een CSS-bestand wijzigen. Doe het zelf, of vraag je webdesigner dit te doen.

9. Goede SEO teksten schrijven: strooi lustig met multimedia op je pagina

De tijd die iemand op een pagina doorbrengt zegt iets over de kwaliteit. Google houdt hier rekening mee bij het rangschikken van pagina’s.

Je kunt bezoekers langer vast houden door aandacht te besteden aan je opmaak. Maak lezen bijvoorbeeld prettiger met grote letters, veel witruimtes en prikkelende citaten.

Multimedia werkt ook goed om bezoekers vast te houden. Plaats een YouTube-video (hoeft niet van jezelf te zijn), een Slideshare-presentatie of misschien een infographic. Gebruik sowieso altijd afbeeldingen, ter afwisseling van je tekst.

10. Goede SEO teksten schrijven: benoem je belangrijkste keyword snel in je SEO-tekst

Een zoekmachine leest van boven naar beneden. De woorden die hij snel tegenkomt pikt hij daardoor sneller op en kent hij meer waarde toe.

Maak daar slim gebruik van en noem je belangrijkste zoekterm (je ‘focustrefwoord’ dus) binnen de eerste 25 woorden. Dan snappen lezers en zoekmachines precies waar de pagina over gaat.

Verwerk je ‘focustrefwoord’ ook in de laatste zin van de pagina. De kans is groot dat een scannende zoekmachine hem oppikt.

11. Goede SEO teksten schrijven: maak slim gebruik van interne links

Google ziet links als stemmen en van Google mag je op jezelf stemmen. Doe dat en maak zo bepaalde pagina’s op je website belangrijker.

Het liefst gebruik je in een link de belangrijkste zoekterm van de ontvangende pagina.

Een voorbeeld: verwijs je naar een pagina over SEO-SEA trainingen die je bezoekers in een 1 op 1 setting kunnen afnemen, plaats de link dan onder de woorden succesvolle 1op1 SEO-SEA trainingen.

Tip. De mooiste interne links zijn links in een lopende zin. Deze zijn veel meer waard dan links in een linker- of rechterkolom of in de footer, onderaan elke pagina. Houd dit in je achterhoofd als je een link plaatst en verwijs bewust naar je ‘money-pages’.

12. Goede SEO teksten schrijven: plaats externe links naar waardevolle sites

Internet bestaat bij de gratie van hyperlinks. Wees daarom niet bang om naar waardevolle bronnen op internet te verwijzen. Bij elke link geef je weliswaar iets van de waarde van je pagina weg (Pagerank), maar je wint het terug aan autoriteit en geloofwaardigheid.

Verwijs idealiter naar grote sites en autoriteiten in jouw branche. Op die manier ontdekt Google patronen en kan de zoekmachine je beter plaatsen. Linken naar Wikipedia, YouTube en Overheidssites werkt altijd. Het maakt je betrouwbaar en dat is weer goed voor je ‘trustfactor’.

> Linken naar Google-producten, zoals Youtube, werkt altijd.

13. Goede SEO teksten schrijven: gebruik synoniemen en gerelateerde woorden in je SEO-tekst

Vroeger kon je zoekmachines voor de gek houden, door een zoekterm steeds te herhalen, het zgn ‘keyword stuffing’. Zo werkt dat nu niet meer.

Door Semantic Search is Google steeds meer op zoek naar context. De zoekmachine leest niet alleen de woorden op een pagina, maar snapt echt waar een tekst over gaat. Daardoor word valsspelen tegengewerkt.

Bij het SEO-optimaliseren van een webtekst voeg je context toe met synoniemen en gerelateerde woorden. Synoniemen vind je onder andere via synoniemen.net.

Een goede bron voor gerelateerde woorden is Google zelf. Zoek op je voornaamste zoekterm en kijk onderaan de zoekresultatenpagina naar gerelateerde termen. Kies de beste uit en verwerk ze in de tekst. Schrijf je ze in tussenkoppen, dan krijgen ze wat extra waarde.

Synoniemen-lsi-seo-schrijve

Synoniemen.net geeft synoniemen grafisch weer.

14. Goede SEO teksten schrijven: help je fans en maak delen makkelijk

Google bepaalde de populariteit van pagina’s jarenlang aan de hand van links vanuit je pagina naar de socials. En alle beetjes helpen.

Wil je de autoriteit van je website vergroten via social media? Maak delen dan makkelijk via duidelijke Share-knoppen.

Share naar de Socials

Share naar de Socials

15. Goede SEO teksten schrijven: langer is vaak beter

Hoe lang moet een webtekst zijn? Deze vraag is lastig te beantwoorden. Bezoekers houden van kort en krachtig, terwijl zoekmachines juist dol zijn op laaaaaaaaaang. Google en consorten houden namelijk van context en die vinden ze eerder in een lange tekst.

Wil je persé scoren op een bepaalde zoekterm scoren? Dan is het verstandig om hier veel tekst te gebruiken. Dat mogen best 1000 woorden zijn, of zelfs het dubbele. Zolang je lezer het maar interessant vindt, want schrijf geen lange teksten omdat dit moet. Hou het interessant!

16. Goede SEO teksten schrijven: optimaliseer de afbeeldingen in je SEO-tekst

Zoekmachines zien geen plaatjes. Toch kun je ze vertellen wat erop staat, door hun bestandsnaam en alt-tekst.

Als een afbeelding ‘plaatje123.jpg’ heet snapt een zoekmachine daar niets van. Noem je hetzelfde plaatje ‘vogelhuisje-eikenhout.jpg’ dan is het een stuk duidelijker. Helemaal als de omringende tekst op de pagina over vogelhuisjes gaat.

De Alternatieve tekst (alt-tekst) is de omschrijving van een plaatje. Google toont deze als de afbeelding niet geladen wordt. Omschrijf in de alt-tekst wat er op het plaatje staat. Eventueel kun je ook een onderschrift toevoegen, voor nog meer context.

Alt-tags-voor-afbeeldingen

17. Goede SEO teksten schrijven: optimaliseer video’s met structured data

Voor video geldt hetzelfde als voor plaatjes: Google weet niet wat er in een video gebeurt. Met ‘Structured Data’ kun je wel veel informatie en context over de video toevoegen. Deze informatie verschijnt alleen in de broncode en bezoekers zien het niet.

Met Structured Data is het mogelijk dat je video als thumbnail getoond wordt bij de zoekresultaten.

Structured-data-video

18. Goede SEO teksten schrijven: maak de pagina´s op je website responsive

Is je website niet mobielvriendelijk? Dan is het de hoogste tijd om daar NU verandering in te brengen. Zoekt iemand namelijk met een mobieltje (en dat is meestal het grootste aandeel van je bezoekers), dan wil je wél bij de zoekresultaten staan!

Tip. Met deze handige gratis tool van Google test je of je website responsive is.

19. Goede SEO teksten schrijven: verbeter de laadsnelheid van je site

Mobielvriendelijkheid van een site is een must. Dit geldt ook voor de laadsnelheid. Steeds meer mensen internetten mobiel en dan heb je als snelle site een voordeel. Voor Google is dit dan ook een criterium voor het rangschikken van websites.

Tip. Test met Google Pagespeed Insights hoe snel je website is. Zelf verbeteren hoeft niet, maar schiet zeker je webdesigner aan als de resultaten teleurstellen.

20. Goede SEO teksten schrijven: sluit elke webpagina af met minimaal 2 opties

De kans dat je lezers het einde van je bericht halen is niet zo groot. Veel meer dan 20% van een tekst lezen ze namelijk niet. Scannen doen ze daarentegen des te meer, en daarbij kijken ze vooral naar de titel, tussenkopjes en links. Ze willen klikken, klikken, klikken.

Sluit je SEO-tekst af met minstens 2 gerichte interne links. Daarmee kunnen lezers hun weg vervolgen en houd je bezoekers vast op je site. Voor Google is dat een signaal dat je kwaliteit biedt.

Tot slot: vergeet leadgeneratie niet

Begin vanaf dag 1 met het verzamelen van e-mail adressen. Op deze manier kun je lezers met een nieuwsbrief op de hoogte houden. MailChimp biedt handige, gratis mogelijkheden om abonnees direct vanaf je pagina’s te werven.

Het is namelijk een ontzettend krachtige manier om abonnees te attenderen op nieuwe blogberichten, of om ze iets te verkopen.

Dit was mijn checklist voor het schrijven van goede SEO teksten

Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Aarzel niet en neem contact op. Heb je hulp nodig bij je SEO-SEA aanpak, just ask!

Lees ook deze waardevolle artikelen over SEO-schrijven

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail