Noem het géén nieuwsbrief! (6 tips voor een nieuwsbrief die écht scoort)

media | music | audio

Géén nieuwsbrief!

Noem het géén nieuwsbrief! (6 tips voor een nieuwsbrief die écht scoort)

De eerste stap naar een scorende nieuwsbrief? Noem het géén nieuwsbrief!

Hieronder 6 top tips voor het aanscherpen van de effectiviteit van je nieuwsbrief. Ze worden onderschreven door MailChimp zelf, de applicatie die het ons zo makkelijk maakt om nieuwsbrieven -gratis – te versturen.

Want wat is het grootste probleem?

Het meest voorkomende probleem is dat nieuwsbrieven te weinig toegevoegde waarde hebben. Ze worden vooral gezien als een marketing instrument, zonder de ontvanger te verrijken. Hoe kun je dat voorkomen?

Hoe je ze ook noemt, een wekelijkse of regelmatige nieuwsbrief is een van de beste en goedkoopste manieren om je ‘merk te laden’ en aan klantenbinding te doen. Waarom? Omdat het contact met je klant 1 op 1 is. En zonder afleiding. Elke andere vorm van online marketing vindt plaats op platforms waar veel afleiding is. Email is nog altijd direct, gesloten en persoonlijk. En dus is een goede en regelmatige nieuwsbrief in de online marketingmix eigenlijk onmisbaar. Maar dan moet ‘ie wél worden geopend en gelezen door je subscribers.

Met deze 6 tips ga je de effectiviteit van je nieuwsbrieven enorm verbeteren;

TIP 1: Welke kop werkt het best?

Schuttingwoorden in de kop zetten werkt heel goed. Maar of dat voor jou aan te raden is lijkt me zeer de vraag. Alle vormen van speciaal bedachte ‘clickbait’ (=lokkertjes) kunnen werken, maar worden ook nogal eens afgevangen door spamfilters. Dus komen dan niet aan. En daarnaast, uiteindelijk wil je toch abonnees hebben die je content lezen, dus een kop moet wel de lading dekken. Trucs worden meestal doorzien. Maar noem je nieuwsbrief in de kop NOOIT nieuwsbrief, dat werkt echt niet meer.

TIP 2: Hoe maak ik een goed design?

Het beste design voor een nieuwsbrief is niet te ingewikkeld. Het is simpel en het lijkt nog het meest op een gewone, persoonlijke mail. Je mag wel ontwerpen om het het mooier te maken, maar maak het niet té gestyled. Als iemand je een normale, persoonlijke mail stuurt, ben je meestal wel geïnteresseerd om hem te openen. Dat is je doel, dus hou dat vast!

TIP 3: Hoe vaak zou je een nieuwsbrief moeten uitsturen?

Zou het effectiever zijn als je een mailing elke week, eens per maand of twee keer per maand zou doen? Het echte antwoord? Vraag het je lezers. Als zij voorkeur geven aan een wekelijkse mailing dan kun je dat overwegen, mits je natuurlijk voldoende te vertellen hebt. Als je zelfs meer te vertellen hebt dan kun je natuurlijk ook een deel opsparen voor speciale mailings die buiten het gebruikelijke stramien vallen. Daarover later meer. Voor nu: hou het relevant, hou een flexibele regelmaat aan en luister naar je lezers!

TIP 4: Wanneer stuur ik een nieuwsbrief uit?

Bevat jouw nieuwsbrief echt motiverende updates waarmee je mensen aan de slag wilt hebben. Zorg dan dat die nieuwsbrief op zondagavond of maandagochtend aankomt. Wil je juist iets vertellen dat ontspanning, vertier of verdieping gaat brengen, zoek dan een ontvangmoment uit vlak voor het weekend. Het kan effectief zijn om een vaste tijd aan te houden, je lezers gaan er dan een beetje op rekenen.

TIP 5: Moet je je laten beïnvloeden door ‘unsubscribes’?

Elke keer als iemand zichzelf uitschrijft van je mailinglist doet het een beetje pijn, dat is normaal. Maar na een poosje leer je dat dit er gewoon bij hoort. Dat het goed is dat je mailinglijst zichzelf opschoont. Dat de kwaliteit van je ontvangers eigenlijk per saldo toeneemt. Zo kun je zelfs besluiten om ontvangers die langer dan 3 maanden geen nieuwsbrieven hebben geopend, uit te schrijven. Schoont lekker op! Dus nee, laat de unsubscribers je dag niet verpesten.

TIP 6: Last but not least: you can’t please everyone!

Als je al een tijdje bezig bent met nieuwsbrieven, kan het soms moeilijk zijn om veranderingen door te voeren zonder lezers te verliezen. Dat is normaal. Als mensen je nieuwsbrieven leuk vinden, dan willen ze geen verandering. Dus als je toch besluit wat veranderingen door te voeren, omdat het beter kan of omdat je jezelf wilt blijven boeien, weet dan dat mensen zullen protesteren. Dat is nu eenmaal zo.

Succes met je nieuwsbrief

Succes met je nieuwsbrief

6 tips die je direct kunt toepassen om je nieuwsbrief beter te laten scoren. Doe er je voordeel mee!

gelderblom.works geeft ook 1op1 online marketing trainingen, check oa deze artikelen voor nog meer grip op je online marketing aanpak:

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail