fbpx

Het Nieuwe Normaal; wat kopen mensen tijdens de Corona-crisis?

Online marketing & Consultancy

Het Nieuwe Normaal; wat kopen mensen tijdens de Corona-crisis?

Het Nieuwe Normaal; wat kopen mensen tijdens de Corona-crisis?

Het Nieuwe Normaal; de Top 10 snelst groeiende e-commerce productcategorieën in de ‘1,5 meter maatschappij’

(bron: VisualCapitalist.com)

Het Nieuwe Normaal; wat kopen mensen tijdens de Corona-crisis?
Het Nieuwe Normaal; wat kopen mensen tijdens de Corona-crisis?

De COVID-19 pandemie heeft een enorme impact op elk aspect van ons leven, inclusief ons koopgedrag.

De online retail wás al aan het ‘boomen’ met een ontstellende omzetprognose van 6,5 triljoen dollar in 2023, maar sinds de uitbraak is het online shoppen compleet in de turbo geraakt. Zelfs de grootste retailers ter wereld (Amazon, BOL, AS Watson) kunnen de vraag niet of nauwelijks bijbenen. Maar wat kopen mensen op dit moment dan?   

Onderzoeksbureau Stackline heeft e-commerce verkopen in de Verenigde Staten onderzocht en maart 2020 vergeleken met een jaar geleden.

Er zijn natuurlijk ‘paniekaankopen’ geweest, maar we zouden mogen verwachten dat het consumentengedrag zich de komende tijd gaat stabiliseren tot een nieuw aankoopgedrag dat hoort bij de 1,5 meter maatschappij.

Veel consumenten concentreren zich meer op hun gezondheid en op alternatieve vormen van beweging.

De 10 snelst groeiende categorieën in de ‘1,5 meter maatschappij’:

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

Raar genoeg was de omzetstijging bij ‘toiletpapier’ hoger dan bij ‘babyvoeding’, en ‘vleesartikelen’ hoger dan ‘water’. Uiteraard staan tegenover de stijgende productcategorieën ook veel dalers

De 10 snelst dalende categorieën in de ‘1,5 meter maatschappij’:

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

De impact over de gehele linie is ongehoord en ongelooflijk.

De 1,5 meter maatschappij; Het Nieuwe Normaal?

Amazon geeft aan dat ze de vraag eigenlijk niet kunnen bijbenen op dit moment. PostNL heeft logistieke problemen door de explosieve toename in online bestellingen. Vertraging van niet-essentiële producten zal het gevolg zijn.

We zien dus nu de twee kanten van de nieuwe dynamiek; sommige retailers zien meer vraag terwijl anderen juist met alle voorraad blijven zitten.

De vraag blijft vooralsnog deze: zal de drastische verandering in ons koopgedrag tijdelijk zijn of een voorbode zijn van Het Nieuwe Normaal?

Leer meer over SEO en SEA:

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail